In vogelvlucht

Profiel

RAI Amsterdam is een internationale beurs- en congresorganisatie. Wij zien het als ons vak om mensen samen te brengen, te verbinden en te inspireren. Daarom richten we ons op het faciliteren en organiseren van betekenisvolle ontmoetingen.

In ons Convention Centre in Amsterdam ontvangen we jaarlijks zo’n 1,5 miljoen bezoekers. Zij bezoeken publieks- of vakbeurzen, congressen, voorstellingen of andere evenementen. Het betreft evenementen die derde partijen organiseren en in ons Convention Centre laten plaatsvinden maar ook evenementen waarvan RAI Amsterdam zelf eigenaar en organisator is. Voor de sectoren en hoogwaardige communities die we met deze eigen beurstitels bedienen, organiseert RAI Amsterdam ook soortgelijke vakbeurzen in het buitenland.

Missie en strategie

Onze missie: 'Inspiring people'

Het inspireren van mensen, dat is waar alles bij RAI Amsterdam uiteindelijk om draait. We noemen dit in één begrip: 'Inspiring people'. We geloven in de kracht van verbinding en creëren de condities waarin inspirerende ontmoetingen kunnen plaatsvinden. Of het nu gaat om een fysieke ontmoeting zoals een publieksbeurs, een groot congres, een internationale vakbeurs, een dance-event of een theatervoorstelling, of om een virtuele ontmoeting: in alles wat we doen staat deze essentie - het inspireren van mensen -  centraal.

RAI Amsterdam creëert de condities waarin inspirerende ontmoetingen plaatsvinden

Strategie: 'het verhogen van de waarde van ontmoeting'

RAI Amsterdam wil haar bezoekers toegevoegde waarde leveren door hen samen te brengen in een inspirerende omgeving. Zo dragen wij bij aan hun zakelijk succes, memorabel moment, plezierige avond of aan een ander doel dat hen verbindt.

leveren van maximale toegevoegde waarde

Nationale (publieks)evenementen hebben RAI Amsterdam bekend gemaakt en zijn de basis van ons succes. Alhoewel nationale evenementen in algemene zin onder druk staan, hecht RAI Amsterdam er aan haar positie en zeer hoge bekendheid in Nederland te behouden en waar mogelijk verder uit te bouwen.

groot geworden door nationale evenementen

Internationaal georiënteerde evenementen in hoogwaardige sectoren zullen de motor zijn voor onze groei. RAI Amsterdam biedt exploitanten en bezoekers van dergelijke evenementen een unieke propositie. Door het veilige, open en tolerante imago van Nederland, de aantrekkingskracht van Amsterdam en de uitstekende bereikbaarheid via Schiphol is Amsterdam bij uitstek een beurs- en congresstad. De centrale, binnenstedelijke ligging van het RAI Amsterdam Convention Centre en onze goede reputatie op het gebied van gastvrijheid zorgen voor een aangenaam en zakelijk succesvol verblijf.

toekomstige groei door internationale evenementen

De essentie om mensen samen te brengen en te inspireren is niet gewijzigd ten opzichte van de eerste beurs, die ruim 120 jaar geleden door de RAI is georganiseerd. De wijze waarop RAI Amsterdam hier in de 21e eeuw invulling aan geeft, is geheel afgestemd op de wensen van de hedendaagse en toekomstige bezoeker.

afgestemd op de wensen van de hedendaagse bezoeker

Convention Centre

Het RAI Amsterdam Convention Centre is een innovatief, duurzaam en kostenefficiënt gebouwencomplex. In het Convention Centre worden jaarlijks circa 500 evenementen georganiseerd die zo'n 1,5 miljoen bezoekers trekken.

circa 500 evenementen

Gastvrijheid voorop

Of het nu gaat om een vergadering van vijf personen, om 50.000 congresbezoekers of 250.000 beursbezoekers: RAI-medewerkers zijn trots dat zij door hun jarenlange ervaring en expertise een breed scala aan services en diensten kunnen bieden die een gastvrije ontvangst garanderen. Het is de professionaliteit van medewerkers die er voor zorgt dat de meest uiteenlopende wensen naar tevredenheid kunnen worden vervuld.

jarenlange ervaring, de meest uiteenlopende wensen worden vervuld

Multifunctioneel gebouwencomplex

De kracht van het RAI Amsterdam Convention Centre is de multifunctionaliteit van het gebouw waardoor snel en flexibel kan worden gewisseld tussen de meest uiteenlopende combinaties van gebruik. De effectieve bezettingsgraad (gewogen gemiddelde) van het RAI Amsterdam Convention Centre behoort mede hierdoor tot de hoogste van Europa.

de dynamiek van combinatieverhuur: snel en flexibel wisselen tussen evenementen

Het Convention Centre is gelegen aan de rand van de binnenstad en beschikt over een eigen trein- en metrostation en binnenkort, als de Noord/Zuidlijn in 2018 opent, bovendien over een tweede metrostation. In zo'n 10 minuten reistijd staan bezoekers dan niet alleen in de centrale hal op luchthaven Schiphol, maar ook midden in het centrum van de hoofdstad.

locatie uitstekend bereikbaar

Organisatie en exploitatie van eigen beurstitels

Ongeveer de helft van de omzet van RAI Amsterdam is gerelateerd aan eigen evenementen; beurstitels die in-huis worden ontwikkeld en geëxploiteerd. In totaal organiseert RAI Amsterdam jaarlijks circa 25 consumenten- en vakbeurzen, zowel nationaal als internationaal. Deze evenementen vinden plaats in Amsterdam maar ook elders in Nederland en in het buitenland.

25 nationale en internationale consumenten- en vakbeurzen

Sterke internationale positie

Door een duidelijke focus op eersteklas, internationaal geörienteerde evenementen en op het verzamelen van kennis van markten en doelgroepen heeft RAI Amsterdam eigen beurstitels die in vijf sectoren wereldmarktleider zijn. Deze sectoren (respectievelijk beurstitels) zijn: professionele schoonmaak (ISSA/INTERCLEAN), remanufacturing (ReMaTec), verkeerstechnologie (Intertraffic), de maritieme sector (METSTRADE en IBEX) en watertechnologie (Aquatech).

Ook de groei van diverse internationale en periodiek terugkomende verhuringen voor beurzen en congressen die derden organiseren, draagt bij aan de sterke internationale positie.

wereldmarktleider in vijf sectoren

Fysieke en virtuele ontmoeting

Naast de fysieke ontmoeting op evenementen faciliteert RAI Amsterdam ook de virtuele ontmoeting. Zo wordt het bereik van beurzen en congressen vergroot en wordt breder contact onderhouden met de doelgroepen en communities, ook buiten de periode van een evenement.

'year round' contact met communities

Betekenis voor stad en maatschappij

In stad en regio stimuleert RAI Amsterdam de economie. Hotels, restaurants, musea, vervoerders, toeleveranciers en de luchthaven profiteren van de grote aantallen exposanten en bezoekers die de stad aandoen vanwege (veelal internationale) beurzen, congressen en evenementen. Zakelijke bezoekers met een kort, meerdaags verblijf zijn ook goed voor stad en regio. Door hun verblijf overdag op beurs of congres borgen zij dat onze stad in balans blijft, terwijl zij als gevolg van hun verblijf bijdragen aan onze lokale economie. Eind 2014 is de economische betekenis van RAI Amsterdam voor de metropool Amsterdam opnieuw in kaart gebracht. Hieruit bleek dat de waarde van RAI Amsterdam voor de stad en regio de afgelopen jaren verder is toegenomen. Zo zorgt RAI Amsterdam voor een jaaromzet in de regio Amsterdam van ruim 600 miljoen euro per jaar en voor werkgelegenheid voor ruim 7.000 banen op full time basis.

RAI Amsterdam stimuleert
stad en regio

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een integraal onderdeel van het beleid van RAI Amsterdam. De MVO-aanpak van RAI Amsterdam is internationaal bekroond met de meest prestigieuze duurzaamheidscertificeringen. De voortgang op de MVO-beleidsterreinen wordt jaarlijks gerapporteerd in een separaat duurzaamheidsverslag. RAI Amsterdam wil een bijdrage leveren aan de welvaart van Amsterdam. Natuurlijk zorgen de evenementen voor omzet in de stad, maar ook op andere fronten wil RAI Amsterdam zich inzetten. Door het aantrekken van lokale leveranciers en het bieden van kansen aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Door het beperken van de impact van grote evenementen op het dagelijks leven in de stad, waar enigszins mogelijk. Door een actieve dialoog te voeren met onze stakeholders. Zo willen we borgen dat RAI Amsterdam een gewaardeerde bijdrage blijft leveren aan de samenleving, ieder jaar opnieuw.

koploper in maatschappelijk
verantwoord ondernemen

Aandeelhouders

De houdstermaatschappij binnen RAI Amsterdam is RAI Holding BV. Deze heeft twee aandeelhouders: RAI Vereniging en Gemeente Amsterdam.

twee aandeelhouders

RAI Vereniging houdt 75 procent van de aandelen. RAI Vereniging is de branchevereniging van fabrikanten, importeurs en groothandel in mobiliteit gelieerde producten zoals auto’s, vrachtauto’s, fietsen en aanhangers. De vereniging telt circa 500 leden. De betrokkenheid van RAI Vereniging bij RAI Amsterdam voert ver terug in de tijd. De rijwielindustrie startte in 1893 met het organiseren van een jaarlijkse beurs in Amsterdam. Enkele jaren, nadat ook de auto-industrie deelnam, ontstond de naam RAI, naar ‘Rijwiel en Automobiel Industrie’.

RAI Vereniging: 75%

De overige 25 procent van de aandelen is in handen van de Gemeente Amsterdam. De deelname van de Gemeente Amsterdam dateert van 1956 en heeft een economische achtergrond. In 2016 heeft de Gemeente Amsterdam besloten te starten met een proces tot verkoop van het gemeentelijk belang.

Gemeente Amsterdam: 25%

Medewerkers

Bij RAI Amsterdam werken ruim 400 medewerkers (371 FTE). Circa de helft vervult een commerciële functie, ruim een derde een operationele functie en ruim 10 procent behoort tot de staf. Hiernaast worden op evenement-basis flexkrachten ingezet. De vaste flexibele schil bestaat uit zo'n 300 terugkerende flexkrachten. RAI Amsterdam zet op jaarbasis in totaal zo'n 3.000 flexkrachten in.

400 medewerkers en circa 3.000 flexkrachten

Kerncijfers

Evenementen en bezoekers: tot en met 2012 inclusief MECC Maastricht.

Bezoekers

Balanstotaal 205,8 201,8 198,0 189,9 196,2
Solvabiliteit 42,7% 43,0% 42,8% 40,9% 38,9%

Personeel

In dienst bij groep, gemiddeld

Personeel

Medewerkers, FTE 371 375 384 390 379
Waarvan in Nederland 100% 100% 100% 100% 100%
Medewerkertevredenheid (tweejaarlijks) 8,2 7,9 7,7

Voorwoord directie

Paul Riemens (links) en Maurits van der Sluis

2016 was een goed jaar voor RAI Amsterdam. Alle gestelde commerciële doelen zijn gerealiseerd. Op onze kwaliteitsindicatoren scoorden we goed:  organisatoren beoordeelden ons convention centre met een 8,2 (2015: 7,7). Bezoekers beoordeelden onze eigen beurzen met een 7,8 (2015: 7,3). Ook de exposanten beoordeelden onze beurzen in 2016 met een 7,8 (2015: 7,5). De medewerkerstevredenheid, die tweejaarlijks wordt gemeten, bereikte eind 2016 een nieuw hoogtepunt met een score van 8,2 (2014: 7,9). Bottom-line bedroeg het bedrijfsresultaat € 9,4 miljoen (2015: € 8,9 miljoen).

alle commerciële doelen gerealiseerd

Donderdag 7 april 2016 heeft RAI Amsterdam een bijzondere mijlpaal in haar geschiedenis bereikt. Tijdens de RAI-vakbeurs Intertraffic Amsterdam werd de 100 miljoenste bezoeker sinds de opening van het Europacomplex in 1961 verwelkomd.

100 miljoenste bezoeker

Internationaal

In 2016 vonden in totaal 52 internationale evenementen plaats. De afgelopen jaren heeft RAI Amsterdam een goede keuze gemaakt door zich te richten op de groei van hoogwaardige, internationaal georiënteerde evenementen. Mede hierdoor hebben we onze portefeuille versterkt, zowel voor wat betreft de door derden georganiseerde als eigen evenementen.

focus op internationale evenementen: een goede keuze

Door de focus op internationale sectoren en doelgroepen te leggen, heeft RAI Amsterdam de afgelopen jaren de omzetdaling van Nederlandse nationale evenementen kunnen compenseren. Hierdoor hebben we jaarlijks -zelfs gedurende de crisis- een positief resultaat gerealiseerd.

Internationale, zakelijke bezoekers met een kort, meerdaags verblijf zijn ook goed voor stad en regio. Door hun verblijf overdag op beurs of congres borgen zij dat onze stad in balans blijft, terwijl zij met hun verblijf stevig bijdragen aan onze lokale economie.

stad in balans

Het grootste aandeel van de internationale evenementen werd door derden georganiseerd: in totaal betreft dit 45 evenementen. We verwelkomden onder andere de periodiek terugkomende edities van ISE (Integrated Systems Events; audiovisuele markt), IBC (International Broadcasting Convention; digitale media, televisie- en radiowereld) en PLMA’s World of Private Label International Trade Show (fabrikanten en retailers van private label producten). Tot de nieuwe evenementen behoorden onder andere FESPA Digital (grootformaat digitaal drukwerk) en ECCMID (artsen en onderzoekers in klinische microbiologie).

internationale evenementen door derden

Ook onze eigen internationale titels METSTRADE, ISSA/INTERCLEAN, Intertraffic en Greentech vonden plaats in Amsterdam. In Mexico organiseerde RAI Amsterdam voor het eerst de Aquatech en Intertraffic. Deze eerste edities maakten een mooie start als spin-off van bewezen RAI-beurzen.

eigen internationale evenementen in binnen- en buitenland

Nationaal

In het verslagjaar vonden 34 nationale evenementen plaats. Derden organiseerden PAN Amsterdam, Jumping Amsterdam, Masters of LXRY, Provada, Modefabriek, de Nationale Carrièrebeurs, Building Holland en diverse andere evenementen.

nationale evenementen door derden

RAI Amsterdam organiseerde zelf de Huishoudbeurs/Negenmaandenbeurs, de Horecava en de HISWA Amsterdam Boat Show.

eigen nationale evenementen

Helaas heeft RAI Amsterdam in overleg met RAI Vereniging moeten besluiten dat de BedrijfsautoRAI 2017 niet door gaat. Ondanks een succesvolle editie in 2015 heeft een aantal exposanten aangegeven niet deel te nemen aan de 2017-editie. Hiermee valt de basis weg voor een BedrijfsautoRAI. In samenwerking met RAI Vereniging heeft RAI Amsterdam vervolgens de MobiliteitsRAI geïntroduceerd. De MobiliteitsRAI is een geheel nieuw zakelijk platform voor alle professionals in de mobiliteitsbranche. Door het koppelen van een driedaagse beurs aan een volwaardig congresprogramma, wordt één moment en plek gecreëerd waar de mobiliteit van morgen centraal staat. De MobiliteitsRAI vindt plaats in oktober 2017 en wordt eens in de twee jaar gehouden.

geen continuïteit voor BedrijfsautoRAI, introductie MobiliteitsRAI

Vanaf het moment dat de AutoRAI en BedrijfsautoRAI niet meer in de planning stonden, is RAI Amsterdam actief op zoek gegaan naar alternatieve evenementen in de vrijgekomen periode. In de periode van de AutoRAI zijn al enkele mooie nieuwe evenementen geboekt. Het blijft voor RAI Amsterdam echter een uitdaging om de toegevoegde waarde van een evenement als de AutoRAI te evenaren en, meer in algemene zin, nationale beurzen te (her)ontwikkelen.

uitdaging

Breed scala

Naast internationale en nationale beurzen en congressen, waarmee RAI veel bekendheid genereert, vond er een scala aan andere type evenementen plaats. Van dancefeest tot kerkdienst, foodtruckfestival tot jaardiner... RAI Amsterdam was er ook in 2016 voor iedereen.

de meest uiteenlopende soorten evenementen

RAI Amsterdam is er voor iedereen

Vastgoedontwikkelingen verlopen volgens plan

Multifunctioneel parkeergebouw

Het nieuwe parkeergebouw van RAI Amsterdam is in augustus 2016 in gebruik genomen. Het multifunctioneel gebouw telt 9 parkeerlagen en biedt ruimte aan circa 1.000 voertuigen. Voor wat betreft de flexibiliteit en aanpasbaarheid is het gebouw een voorbeeld voor de wijze waarop we het RAI Amsterdam Convention Centre verder willen ontwikkelen.

voorbeeld voor wat betreft flexibiliteit en aanpasbaarheid gebouw

Hotel nhow Amsterdam RAI

De skyline van Amsterdam zal medio 2019 voorgoed veranderen met de komst van het iconische hotel nhow Amsterdam RAI. Met 650 kamers en 91 meter hoogte wordt nhow Amsterdam RAI het grootste hotel van de Benelux. Op 26 oktober is de bouw van het hotel officieel van start gegaan.

bouw van start gegaan

Aandelenbelang Gemeente Amsterdam

In 2016 heeft de Gemeente Amsterdam, die 25% van de aandelen in RAI Amsterdam houdt, besloten om te starten met verkoop van het gemeentelijk belang aan een derde partij. Hierbij stelt de gemeente dat enkele voorwaarden gelden. Zo dient de continuïteit van RAI te worden gewaarborgd. Ook het behoud van de samenwerking tussen Gemeente Amsterdam en RAI Amsterdam, ten aanzien van onder andere verwerving van internationale congressen, bereikbaarheid en organisatie van evenementen, geldt als voorwaarde. RAI Amsterdam levert een belangrijke bijdrage aan stad en regio en het is in het publieke belang dat deze bij vervreemding wordt geborgd.

Gemeente gestart met verkoop deelbelang, onder strikte voorwaarden

Mutaties in RvC

We danken commissarissen Ferry Houterman en Shula Rijxman voor hun bijdrage en betrokkenheid bij onze onderneming. Zij namen in 2016 afscheid van onze organisatie. De heer Houterman was maar liefst twaalf jaar verbonden aan RAI Amsterdam.

afscheid genomen van de heer Houterman en mevrouw Rijxman, mevrouw NAAM verwelkomd

Aantreden nieuwe directie

2016 was ook in organisatorisch opzicht een transitiejaar. In het voorjaar vond een directiewisseling plaats, waarbij Hans Bakker, algemeen directeur sinds 2002, afscheid nam van onze organisatie. De statutaire directie werd uitgebreid tot twee personen. Wij danken Hans voor alles wat hij voor RAI Amsterdam heeft betekend en zien het als een voorrecht om zijn werk te mogen voortzetten.

dankwoord Hans Bakker

Als nieuwe directie hebben we de tweede helft van het verslagjaar gebruikt om de horizon te verleggen. De strategie houden we vast maar op gebied van innovatie willen we versnellen en versterken. In het najaar is een nieuwe topstructuur ingericht, waarbij de traditionele splitsing tussen organiserende en faciliterende divisies (resp. RAI Exhibitions en RAI Convention Centre) is verlaten.

innovatie: versnellen en versterken

Samen

We danken onze stakeholders: onze bezoekers, exposanten en organisatoren, maar ook onze aandeelhouders, RvC, medewerkers en Amsterdammers voor hun betrokken relatie met RAI Amsterdam. Wij zien uit naar de toekomst en nodigen iedereen uit deze samen met ons vorm te geven.

we zien uit naar de toekomst

Amsterdam, 16 maart 2017

RAI Holding B.V.

Paul Riemens, CEO
Maurits van der Sluis, COO

Samenstelling RvC en directie

Raad van Commissarissen

De Raad van Commissarissen bestaat formatief uit vijf leden. Twee posities zijn vacant, waarvan er één de commissaris op voordracht van de Gemeente Amsterdam betreft.

R.H. (Roelf) de Boer (1949), voorzitter. Tevens voorzitter Selectie- en Benoemingscommissie

Nederlandse nationaliteit. Nevenfuncties: voorzitter Raad van Commissarissen Zeeland Seaports, voorzitter Raad van Commissarissen De Beijer BV,  voorzitter Nederlandse Delegatie Internationale Jachtraad (CIC).

benoemd 23 april 2015 in eerste zittingstermijn tot 23 april 2019. Voorzitter per 24 april 2015

J.W.Th. (John) van der Steen (1954), vice-voorzitter en voorzitter Auditcommissie

Nederlandse nationaliteit. Overige commissariaten: Voorzitter Raad van Commissarissen BinckBank N.V. Voorzitter Raad van Commissarissen Princess Sportsgear & Traveller BV. Nevenfuncties: Lid Bestuur Stadhold Insurances S.A., directeur/eigenaar Ansteen Holding B.V. Tevens bestuurslid van de Stichting Donateurs van het Koninklijk Concertgebouworkest.

benoemd 7 april 2011, tweede zittingstermijn tot 7 april 2019, Vicevoorzitter per 2014

Mevr. A.M.H. (Annemarie) van Gaal (1962), voorzitter Remuneratiecommissie, lid Auditcommissie

Nederlandse nationaliteit. Dagvoorzitter en spreker, columnist De Telegraaf. Commissariaten: Lid Raad van Commissarissen Pathé, lid Raad van Commissarissen Value8. Nevenfuncties: bestuurslid Start Foundation, lid comité van aanbeveling Stichting Het Vergeten Kind.

benoemd 15 september 2015 in eerste zittingstermijn tot 15 september 2019

Functiebeëindiging in verslagjaar

F.I.M. (Ferry) Houterman (1949)

Nederlandse nationaliteit. Benoemd met versterkt aanbevelingsrecht van de Ondernemingsraad. Zelfstandig management consultant. Overige commissariaten: lid Raad van Commissarissen Rabobank Amsterdam, lid Raad van Commissarissen Hampshire Hotel Group, lid Raad van Commissarissen Tahal (Kardan Group). Maatschappelijke nevenfuncties: lid Raad van Toezicht BNN-VARA Omroep (tot 1 juni 2016), lid Raad van Toezicht CNV Connectief (onderwijs, zorg, overheid), lid Raad van Toezicht Waarborgfonds Kinderopvang / Ruimte Onderwijs (tot 1 mei 2016), lid Raad van Toezicht Jongeren Cultuurfonds, lid Raad van Toezicht Metropole Orkest, lid Raad van Toezicht ROC Leiden, lid bestuur Vrienden Stadsarchief Amsterdam, lid bestuur PC Uitvaart (vanaf 1 juli 2016).

benoemd 1 september 2004, datum van aftreden: 31 december 2016

Mevr. S.J. (Shulamith) Rijxman (1959)

Nederlandse nationaliteit. Functies en nevenfuncties op einddatum RvC-functie bij RAI Amsterdam: Functie: Lid Raad van Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).  Nevenfuncties uit hoofde van haar functie als lid Raad van Bestuur NPO: lid Bestuur Coproductiefonds Binnenlandse Omroep (CoBO) en lid Bestuur STER. Maatschappelijke nevenfuncties: voorzitter Amsterdam Marketing, lid Raad van Advies Mijksenaar, lid Raad van Toezicht Nationale Opera & Ballet.

benoemd 12 april 2012 in eerste zittingstermijn tot april 2016, afgezien van tweede termijn

Directie

Per 7 april 2016 bestaat de statutaire directie uit twee personen; tot deze datum bestond deze uit één persoon.

Dr. Ir. P. (Paul) Riemens, CEO per 7 april 2016

Nederlandse nationaliteit. Aandachtsgebieden: Finance, HR, ICT, Legal, Hospitality en Venue. Functie tot 1 mei 2016: CEO Luchtverkeersleiding Nederland. Nevenfuncties: lid Raad van Commissarissen Twynstra Gudde, voorzitter Raad van Toezicht St. Jansdal ziekenhuis, voorzitter Jumping Amsterdam, lid raad van advies DDA, lid adviescommissie stichting Hoogvliegers.

benoemd per 7 april 2016 in eerste termijn tot april 2020

M. (Maurits) van der Sluis, COO per 7 april 2016

Nederlandse nationaliteit. Aandachtsgebieden Marketing & Digital, Commercial, Clients en Operations. Functie tot 1 mei 2016: Directeur RAI Amsterdam Convention Centre. Nevenfuncties: voorzitter van The Leading Centers of Europe, penningmeester Stichting Voorfinanciering- en Garantie Fonds, bestuurslid Nederlandse Ski Vereniging, bestuurslid EMECA (European Major Exhibition Center Association).

benoemd per 7 april 2016 in eerste termijn tot april 2020

Functiebeëindiging in verslagjaar

Drs. A.J. ( Hans) Bakker (1951), algemeen directeur tot 7 april 2016

Nederlandse nationaliteit. Functies en nevenfuncties op einddatum directiefunctie bij RAI Amsterdam: Commissariaten: Voorzitter Raad van Commissarissen Transavia Airlines B.V., Voorzitter Raad van Commissarissen GVB Holding N.V., Voorzitter Raad van Commissarissen SnowWorld N.V. Maatschappelijke nevenfuncties: voorzitter Raad van Toezicht van Holland Marketing (NBTC), voorzitter bestuur van de Stichting Jumping Amsterdam, lid van de Commissie van Beroep van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (tot 1 januari 2016) en van de Stichting Calamiteitenfonds Reizen (tot 1 januari 2016), lid van het algemeen bestuur Stichting Amsterdam Museum Fonds, lid van de Raad van Toezicht van de stichting Hulphond, lid Raad van Advies UvA-faculteit Economie en Bedrijfskunde. Overige nevenfuncties: counseling advisor van MIRUS B.V., directeur/eigenaar van VIMARO Management B.V.

benoemd 2002, uit functie 1 mei 2016, uitdiensttreding 1 augustus 2016

De kracht van verbinding

… in Amsterdam

Door de binnenstedelijke ligging biedt RAI Amsterdam haar bezoekers een inspirerend verblijf.

Historisch centrum
De Nederlandse hoofdstad is beroemd om zijn unieke grachten. De 17e-eeuwse grachtengordel is in 2010 opgenomen in de UNESCO-Werelderfgoedlijst. De vrije cultuur en open sfeer van Amsterdam zijn uitnodigend voor internationale bezoekers.

uitnodigend voor internationale bezoekers

Compacte stad, alles dichtbij
Een belangrijk voordeel voor internationale bezoekers is dat de stad veel compacter is dan andere Europese steden. Met slechts vier kilometer is de afstand van het beursgebouw tot het hart van het centrum zeer gering waardoor bezoekers hun zakelijke reis efficiënt kunnen combineren met een aangenaam, binnenstedelijk verblijf.

afstand van het beursgebouw tot het hart van centrum slechts vier kilometer

… naar Amsterdam

Vanuit Europees en mondiaal perspectief is het RAI Amsterdam Convention Centre zeer goed bereikbaar.

322 rechtstreekse vluchten
Amsterdam Schiphol Airport staat bekend om zijn kwaliteit en goede bereikbaarheid. De luchthaven vormt een knooppunt van vervoersnetwerken met maar liefst 322 rechtstreekse verbindingen met andere steden. Met 58 miljoen passagiers per jaar is Schiphol de vijfde luchthaven van Europa.

knooppunt van vervoersnetwerken

Korte afstand van luchthaven tot RAI Amsterdam
De afstand van de landingsbaan op Amsterdam Schiphol Airport tot het RAI Amsterdam Convention Centre is slechts 10 km. Vanaf het in de luchthaven gelegen treinstation, kunnen bezoekers gebruik maken van een rechtstreekse, frequente treinverbinding. Eenmaal vertrokken met het openbaar vervoer, staan zij binnen 10 minuten op het station Amsterdam RAI.

slechts 10 km

Zo faciliteren wij succes

RAI Exhibitions

Internationaal